SCHEEPMOTOR I

OMKEERINRICHTING VAN DE VAN RENNES PETROLEUMMOTOR

 

 

Deze foto's zijn stills uit een film en beschikbaar gesteld door de maker Han Mannaert, de man achter het Kromhoutarchief. Zie https://www.kromhoutarchief.nl

 

 

Het bovenste wiel is direct verbonden met de motor. Het onderste wiel staat via een dubbele cardan-as in verbinding met de schroefas. Dat onderste wiel is te verstellen. Het kan enige centimeters schuin omhoog en omlaag. Dat gebeurt door een horizontaal wiel aan dek dichtbij het stuurwiel. Linksom draaien is naar beneden en betekent vooruit en rechtsom draaien is naar boven en betekent achteruit. In de lage stand staan de wielen uit elkaar en spannen zo de drijfriem. In deze stand draait de schroef vooruit. Wanneer het onderste wiel schuin naar boven wordt gedraaid komt het rechtstreeks tegen het bovenste wiel en staat er geen spanning meer op de drijfriem. Deze hangt dan slap en slipt bijna zonder weerstand. De draairichting is nu andersom en de schroef draait achteruit.

 

In deze stand staat er spanning op de drijfriem

In deze stand staat er geen spanning op de drijfriem. De stippellijn is de drijfriem.